سفري به آينده اينترنتي‌مان

در عرض چند سال به زندگي تمامي افراد نفوذ کرد و افرادي که طعم انجام کارها به صورت راحت‌تر و ارتباطات گسترده‌تر را با استفاده از آن چشيدند تمام تلاش خود را کردند تا آن را گسترش دهند. به اين ترتيب امروزه اينترنت به يک رکن اساسي در زندگي انسان‌ها تبديل شده است و شايد در زمان رفتن به يک محل جديد قبل از اين که در مورد دارا بودن تلفن يا امکانات ديگر آن سئوال بپرسيد در مورد اين موضوع کنجکاو باشيد که آيا به آساني مي‌توانيد در آن محل به اينترنت دسترسي داشته باشيد يا نه. خلاصه اين که جهان مجازي و امکانات جالب و جذاب آن بدجوري انسان‌ها را درگير خود کرده است. بسياري از ارتباطاتي که در جهان واقعي به فراموشي سپرده شده بودند با راه اندازي مراکزي مانند شبکه‌هاي اجتماعي دوباره از سر گرفته شده است و انسان‌ها بسيار آسان‌تر از قبل از حال يکديگر باخبر مي‌شوند و به اين ترتيب وقت بيشتري هم براي کارهاي خود دارند زيرا در حال حاضر اين امکان در بيشتر کشورها وجود دارد که بتوان بخش اعظمي از کارها را به صورت اينترنتي انجام داد. اگر نگاهي به 5 تا 10 سال گذشته داشته باشيم مي‌بينيم که در عرض اين چند سال همه چيز به سرعت تغيير کرده است و با استفاده از جهان مجازي پيشرفت در بسياري از شاخه‌ها بسيار سريع‌تر صورت گرفته است، حال اگر بخواهيم 5 تا 10 سال آينده را براي جهان با توجه به پيشرفت اينترنت، متصور شويم وضعيت چگونه خواهد بود؟. در موضوع ويژه اين هفته قصد داريم که نگاه گسترده‌اي به وضعيت اينترنت در آينده داشته باشيم و تاثير اين پديده را در شاخه‌هاي مختلف بررسي کنيم. تا به حال پيش‌بيني‌هاي متفاوتي در اين رابطه توسط کارشناسان انجام شده است که بد نيست شما هم در اين رابطه اطلاعاتي را به دست آوريد. مسلما با توجه به محبوبيت اينترنت در ميان کاربران در چند سال آينده اين پديده جايگاه محکم‌تري را در ميان کاربران پيدا خواهد کرد و همين موضوع باعث خواهد شد که کارها بيشتر از امروز به صورت اينترنتي انجام شوند.

توفان اينترنتي در اقتصاد

به طور حتم نقش اينترنت در رشد اقتصاد در سال‌هاي اخير بسيار پررنگ بوده است و کشورهاي توسعه يافته به خوبي از امکاناتي که بسترهاي اينترنتي در اختيارشان قرار دادند در جهت جبران بحران‌هاي مالي چند سال گذشته استفاده کردند. به تازگي يک بيانيه ديجيتالي با اين موضوع منتشر شده است که شرکت‌ها و کشورها چگونه قادر هستند که در اقتصاد ديجيتالي پيروز شوند؟ جالب است که بدانيد اين گزارش با همکاري دو مرکز BCG که گروه مشاوران بوستون است و شرکت گوگل انجام گرفته است و در اجلاس جهاني اقتصاد به کارشناسان ارائه شده است. بر طبق نتايجي که از اين تحقيقات حاصل شده است، بيشترين رشد اقتصادي در سال‌هاي آينده از افزايش تعداد کاربران آنلاين به دست خواهد آمد. بر پايه تحقيقاتي که توسط اين دو شرکت به عمل آمده است، تا سال 2016 جمعيت فعال در اينترنت از 2.1 ميلياردي که در سال 2011 بوده است به بيش از 3 ميليارد خواهد رسيد که اين ميزان چيزي در حدود 45 درصد از کل جمعيت جهان خواهد بود. با توجه به بسترهاي جديدي که در حال ارائه اينترنت هستند و بالا رفتن محبوبيت ابزارهايي مانند تلفن‌هاي همراه هوشمند، تبلت‌ها و رايانه‌هاي همراه سبک وزن، ميزان استفاده از اينترنت بسيار بيشتر از گذشته شده است و اين موضوع تاثيرات قابل توجهي بر رشد اقتصاد به جاي خواهد گذاشت. با توجه به جذب شرکت‌ها در استفاده بيشتر از اينترنت و سرويس‌هايي که ارائه مي‌دهد، به طور حتم راه‌ها و فرصت‌هاي جديدي در تجارت به وجود خواهد آمد. نتيجه‌اي که از اين تحقيقات حاصل شده است، تاکيد بسياري روي اين موضوع دارد که در آينده دولت‌هاي تمامي کشورها بايد براي بهره گيري بيشتر از مزاياي ديجيتالي که اينترنت عرضه مي‌کند، برنامه ريزي ويژه‌اي داشته و سرمايه گذاري خوبي را در اين راستا انجام دهند. طبق صحبت‌ها و پيش‌بيني‌هايي که تحليل‌گران در اين رابطه انجام داده‌اند در 5 سال آينده هيچ دولتي قادر به مقاومت در برابر سرويس‌هاي پيشرفته‌اي که اينترنت ارائه مي‌دهد نخواهد بود و به اين ترتيب اينترنت به يک کالاي بسيار عادي تبديل خواهد شد که وجود آن مانند منابع ديگري چون آب، گاز يا برق حياتي به نظر خواهد آمد. در حالي که تا 15 سال پيش اينترنت در بسياري از کشورها با عنوان يک کالا يا سرويس لوکس به نظر مي‌آمد ولي در آينده جمعيتي که رو به استفاده از اينترنت مي‌آورند، کشورها را مجبور به ارائه اينترنت در بستر مناسبي خواهند کرد. چين تا 5 سال آينده چيزي در حدود 800 ميليون کاربر خواهد داشت که اين رقم معادل مجموع تعداد کاربران کشورهاي فرانسه، آمريکا، انگليس، ژاپن، هند و آلمان خواهد بود. همچنين تا سال 2016 دسترسي به اينترنت از طريق تلفن‌هاي همراه هوشمند در کشورها از طريق اتصالات باند پهن خواهد بود. علاوه بر اين موارد خريد IT در جهان در 5 سال آينده به بيش از 4 تيليارد دلار خواهد رسيد و بخش‌هايي چون سخت افزار، نرم‌افزار و خدمات و سرويس‌هاي آي‌تي با سرعت بيشتري رشد پيدا خواهد کرد. شبکه‌هاي اجتماعي هم نقش بسيار مهمي را در سال‌هاي آينده براي توليد محتوا در اينترنت خواهند داشت به شکلي که پيش‌بيني شده است که چيزي در حدود 90 درصد از کاربران کشورهاي آرژانتين، برزيل، مکزيک و اندونزي براي ايجاد و اشتراک گذاشتن محتواهاي آنلاين خود تنها به شبکه‌هاي اجتماعي متصل خواهند شد.

دريافت اينترنت از بسترهاي متفاوت

يکي از مسائلي که تا چند سال پيش براي استفاده از اينترنت يک معضل بود، شرايط ثابت براي دريافت اينترنت توسط بسترهاي خاص بود. به اين ترتيب که اگر شما به مسافرت مي‌رفتيد و رايانه شخصي خود را به همراه نداشتيد قادر به استفاده از اينترنت نبوديد اما در حال حاضر شرايط به صورت کلي تغيير پيدا کرده است و ممکن است که کاربران از همان لحظه‌اي که از خواب بيدار مي‌شوند بتوانند با استفاده از اپليکيشن‌هاي موجود روي تلفن‌هاي همراه هوشمندشان، به اينترنت دسترسي داشته باشند. به عنوان نمونه بسياري از افراد اکنون براي خواندن اخبار، گوش کردن به راديو و يا حتي ديدن برنامه‌هاي تلويزيون از اپليکيشن‌ها و پايگاه‌هاي مختلف اينترنت استفاده مي‌کنند و جالب است که تمام اين کارها را در حالي انجام مي‌دهند که هيچ‌گونه وب سايتي را در يک مرورگر باز نکرده‌اند. کاربران روز به روز از اينترنت بيشتر از قبل استفاده مي‌کنند و اين در حالي است که محبوبيت رسانه‌هاي سنتي مانند راديو، تلويزيون و روزنامه به شدت کاهش پيدا کرده و اينترنت جاي تمامي اين ها را به آساني گرفته است. به اين ترتيب سهم ترافيک موجود روي وب سايت‌ها روز به روز کاهش پيدا کرده و به جاي آن ترافيک محتوايي که اپليکيشن‌ها يا همان برنامه‌هاي کاربردي ايجاد مي‌کنند، به شدت در حال افزايش است. در شرايطي که استفاده مردم از محصولاتي چون تلفن‌هاي همراه هوشمند و تبلت‌ها رو به افزايش است، کارشناسان پيش‌بيني کرده‌اند که تا 5 سال آينده سهم استفاده از اينترنت در ابزارهايي مانند تلفن همراه بسيار بالاتر از رايانه‌هاي شخصي خواهد شد. اگر بخواهيم دليل اصلي اين رخ‌داد را بررسي کنيم بايد گفت که در شرايط کنوني بيشتر کاربران خواستار بستري براي دريافت سرويس‌هاي اينترنت هستند که تا حد امکان همه چيز را بسيار سريع و بدون معطلي در اختيار آن‌ها بگذارد. با توجه به اين موضوع که اپليکيشن‌ها بسيار سريع‌تر از وب سايت‌ها قادر هستند که نياز کاربران را پاسخ دهند و اين که باز شدن يک اپليکيشن به نسبت يک وب سايت به زمان بسيار کمتري نياز دارد، مسلما کاربران استفاده از اين بسترهاي نو ظهور را ترجيح خواهند داد. در مورد مزاياي ديگر اين برنامه‌هاي کاربردي بايد گفت که به نسبت وب سايت‌ها بسيار روان‌تر بوده و کل صفحه نمايش را مي‌توانند در اختيار بگيرند. در مورد وب سايت‌ها نکات منفي ديگري نيز به چشم مي‌خورد از جمله اين که اين پايگاه‌ها، محدوديت‌هاي زيادي را در پيش رو دارند و در بعضي از موارد براي ارائه يک سرويس خاص مجبور هستند که وابسته به سخت افزار شوند و بدون ميکروفن، جي‌پي‌اس يا دوربين نتوانند که کار کاربر را راه اندازند اما در مورد برنامه‌هاي کاربردي اين محدوديت ديگر وجود ندارد زيرا آن‌ها براي يک دستگاه خاص تهيه مي‌شوند و به اين ترتيب قادر به استفاده از تمامي امکانات دستگاه ميزبانشان هستند.

محتوايي متفاوت در اينترنت آينده

در حال حاضر بيشتر محتواي اينترنت شامل محتواهاي وب سايت‌هايي است که در فضاهاي مختلف ميزباني مي‌شوند و کاربران بيشتر درگير استفاده از مرورگرها و باز کردن وب سايت‌ها از درون آن‌ها هستند. از نظر کارشناسان اين موضوع يک ضعف بزرگ به شمار مي‌آيد و همان گونه که ديده مي‌شود، بسياري از کاربران با سرعت پايين در مرورگرهاي مختلف مشکل دارند و دوست دارند که به نحوي از شر آن‌ها راحت شوند. محققان اعتقاد دارند که استانداردهاي وب براي نيازهاي سرويس‌هاي اينترنتي که در حال حاضر وجود دارند، کافي به نظر نمي‌رسند. به عبارت ديگر ما شاهد اين موضوع هستيم که هر روز سرويس‌هاي اينترنتي جديدي با امکانات بسيار خيره کننده به بازار وارد مي‌شوند و استانداردهاي وب به موازات آن‌ها پيشرفت نمي‌کنند و سرعت بسيار پاييني دارند. کنسرسيوم W3C با مشکلات بسيار زيادي در اين زمينه مواجه شده است و براي تعريف و استانداردهاي جديد وب کمي گيج شده است. از طرفي شرايط متفاوتي هم در اين زمينه به وجود آمده است زيرا شرکت‌هاي بزرگي مانند گوگل، اپل و مايکروسافت به اين موضوع علاقه ندارند که برنامه‌هاي کاربردي وب به اندازه برنامه‌هاي کاربردي بومي که در سيستم‌عامل‌هاي آن‌ها وجود دارند، قدرتمند بوده و کارآيي سريعي دارند. در صورتي که اپليکيشن‌هاي بومي آن‌ها که در حال حاضر با قيمت‌هاي بالا به فروش مي‌رسد، به يک اپليکيشن در وب تبديل شود، ممکن است که روند سيستم پر فروش آن‌ها به مخاطره بيفتد. اما محققان در اين زمينه هم پيش‌بيني‌هايي را انجام داده‌اند، از جمله اين که شرکت‌هاي بزرگ در سال‌هاي آينده براي اين که بتوانند پاسخ گوي نيازهاي کاربران خود باشند، مجبور خواهند شد که از موضع خود پايين آمده و رو به سمت اپليکيشن‌هاي وب بياورند. به ا‌ين ترتيب محتواي اينترنت با آن چه که در حال حاضر مي‌بينيم به طور کلي تفاوت پيدا خواهد کرد. ضمن اين که پيش‌بيني مي‌شود که پايگاه‌هايي چون شبکه‌هاي اجتماعي هم به يک اپليکيشن تبديل خواهند شد و بسياري از محتواهاي توليد شده در فضاي اينترنت از طريق آن‌ها منتشر خواهد شد. در آينده کاربران قادر خواهند بود که از طريق مرورگرهاي مدرن و مجهزي به اينترنت دسترسي پيدا کنند که از بيشتر اپليکيشن‌هاي وب پشتيباني کرده و با استانداردها نيز به خوبي مطابقت دارند. به طور حتم اين اتفاق بيشتر از همه به سود آن دسته از کاربراني خواهد بود که به اينترنت پر سرعت دسترسي نداشته و مدت زمان بسياري را براي باز کردن يک صفحه اينترنتي ساده، انتظار مي‌کشند.

وب سايت‌ها به سرويس تبديل خواهند شد

در مورد نحوه محتواي اينترنت بحث‌هاي متفاوتي وجود دارد ولي بيشتر تحقيقاتي که در اين رابطه صورت گرفته است، مربوط به بالا بردن سرعت لود شدن محتوا در اينترنت است. در حال حاضر مشاهده مي‌کنيم که وب سايت‌ها در حال تبديل به سرويس‌هاي اينترنت با رابط‌هاي برنامه نويسي قدرتمندي هستند که اين موضوع به موازات روند اپليکيشني شدن اينترنت در حال پيشرفت است. تمامي سرويس‌هاي جديد اينترنتي بر پايه سيستم رايانش ابري بوده و اين قابليت را دارا هستند که تمامي داده‌ها را به صورت متمرکز پردازش کنند. به اين ترتيب تمامي برنامه‌هاي کاربردي اينترنتي که از اين سرويس‌ها استفاده مي‌کنند مي‌توانند که هميشه به روز باشند. نمونه اين سرويس‌ها را مي‌توانيد در ساختار بعضي از مرورگرهايي ببينيد که در حال حاضر به کاربران خود اجازه مي‌دهند که سرويس‌هاي مورد نياز خود را به مرورگر اضافه کنند. اين سرويس‌ها با استفاده از برنامه نويسي پيشرفته به توسعه دهندگان برنامه‌هاي کاربردي مختلف اجازه خواهد داد که به آساني در سيستم‌هاي مختلف اپليکيشن خود، از اين سرويس‌ها استفاده کنند. اگر جزء کاربران فعال در اينترنت بوده و اطلاعاتتان را به روز مي‌کنيد بايد بدانيد که تا سال گذشته پايگاه اينترنتي قدرتمندي چون آمازون تنها اين امکان را در اختيار بازديد کنندگانش قرار مي‌داد که بتوانند از طريق وب سايت آن خريد کنند اما از آن‌جايي که اين شرکت مطابق با پيشرفت‌هاي روز در حال حرکت است در حال حاضر اين امکان را در اختيار کاربرانش قرار داده است که بتوانند براي هر گونه سيستمي از اپليکيشن خاصي استفاده کنند که از برنامه نويسي پيشرفته آمازون براي دسترسي به سرورهاي اين پايگاه استفاده مي‌کند. همچنين آمازون به تمامي اپليکيشن‌هاي خريد آنلاين ديگر هم اجازه مي‌دهد که از سيستم برنامه نويسي پيشرفته آن استفاده کرده و به اين ترتيب از سرويس پرداخت آنلاين آمازون بهره‌مند شوند. به اين ترتيب ديگر کمتر کسي حاضر مي‌شود که براي خريد به سايت اصلي آمازون مراجعه کند. هم اکنون بيشتر سايت‌ها تصميم دارند که به جاي ماندن در قالب يک وب سايت به يک سرويس اينترنتي تبديل شوند که از جمله اين سايت‌ها مي‌توان به پايگاه‌هايي چون اي‌بي، پي‌پل، توييتر و فيس بوک اشاره کرد. مسلما براي اين پايگاه‌ها جذب بيشتر مخاطب ارزش بسيار زيادي را دارد براي همين به سرعت تصميم بر اين گرفته‌اند که به يک سرويس اينترنتي موفق تبديل شوند تا هميشه از راه‌هاي زيادي قابليت دسترسي داشته باشند و وجود آن‌ها به عواملي مانند الزام حضور يک مرورگر وابستگي نداشته باشد.

تا 2020 همه چيز ابري مي‌شود

با توجه به شرايطي که در زمينه ارائه اپليکيشن‌ها و سخت افزارهاي جديد پيش آمده است نگاه تمامي مديران به اينترنتي که در آينده قرار است در اختيار کاربران قرار گيرد، تفاوت پيدا کرده است. شايد براي شما هم جالب باشد که بدانيد به تازگي از 900 کارشناس و محققي که در مورد مسائل مربوط به اينترنت فعاليت مي‌کنند، نظر سنجي به عمل آمده است و اين محققان بر اين باور هستند که تمامي کاربران اينترنت تا سال 2020 به طور حتم تحت خدمات کلود کامپيوتينگ، تبادل اطلاعات خواهند کرد. اين کارشناسان پيش‌بيني کرده‌اند که اين اقدام در درجه اول از طريق شبکه‌هاي تحت وب و تلفن‌هاي همراه هوشمند انجام خواهد گرفت و پايگاه‌هاي مجازي ماند فيسبوک و گوگل داکس جزء اولين پايگاه‌هايي خواهند بود که به يک سرويس نوين تبديل مي‌شوند و مانند نرم افزارهاي موجود قابليت نصب و قرار گيري روي دسکتاپ‌هاي کاربران را خواهند داشت. اين دسته از کارشناسان پيش‌بيني مي‌کنند که در آينده تمامي برنامه‌هاي کاربردي بومي و نرم افزارهايي که در حال حاضر مورد استفاده کاربران قرار مي‌گيرند، به سمتي پيش خواهند رفت که نسل آن‌ها منقرض خواهد شد و اکثر مخاطبان در آينده، ترکيبي از سيستم‌هاي ابري روي ابزارهاي مختلف خود خواهند داشت. به اين ترتيب پيش‌بيني مي‌شود که تا سال‌هاي آينده مردم به جاي استفاده از نرم افزارها روي رايانه‌هاي روميزي از شبکه‌هاي تحت اينترنت روي ابزارهايي مانند تلفن‌هاي هوشمند، براي انجام تمام کارهاي خود استفاده خواهند کرد. از جمله مزيت‌هاي اين روش مي‌توان به استفاده سريع از اطلاعات، صرف نظر از دستگاه يا سيستم عاملي که از آن استفاده مي‌شود اشاره کرد ضمن اين که وابسته نبودن به سخت افزار هم يکي از فاکتورهاي بزرگي است که باعث برتري شبکه‌هاي مبتني بر پردازش ابري مي‌شود زيرا اين دسته از خدمات از همه جا مانند محل کار، خانه يا هر محل ديگري که به اينترنت دسترسي داشته باشد، قابليت دسترسي خواهند داشت و همين موضوع باعث مي‌شود که در آينده به اين سمت پيش رويم که تمامي اطلاعات را روي ابر ذخيره کنيم و ديگر نگران چيزي نباشيم.

کاربران با تغييرات چه کنند؟

اگر شما هم يک کاربر ساده وب هستيد، بايد مانند ديگر افراد که در اين زمينه به صورت حرفه‌اي فعاليت دارند، با چشم انداز اينترنت آشنا شده و در اين مورد اطلاعات کافي داشته باشيد. از آن جايي که کاربران به سختي با تغييراتي که در هر زمينه انجام مي‌شود، کنار مي‌آيند اين موضوع لازم و حياتي به نظر خواهد آمد که از اکنون فضايي فراهم شود که با استفاده از آن کاربران تا حدودي با آينده اينترنت آشنا شده و زمينه‌اي براي ايجاد تغييرات در خود به وجود آورند. شما به عنوان يک کاربر اينترنت، نياز به تصميم‌گيري خاصي در اين رابطه نخواهيد داشت زيرا پيشرفت‌هايي که در اين زمينه انجام مي‌شود، خود به خود شما را به جلو حرکت خواهد داد اما چيزي که واضح است اين است که با توجه به روندي که در حال حاضر به چشم مي‌‌خورد در آينده شما کمتر از وب استفاده خواهيد کرد و بيشتر شرکت‌ها رو به توليد برنامه‌هاي کاربردي خواهند آورد و به همين ترتيب شما هم بيشتر از اپليکيشن‌ها و سرويس‌هاي اينترنتي بهره خواهيد برد تا اين که با وب سايت‌هاي مختلف و مرورگرهاي کند سرو کله بزنيد. به اين ترتيب اگر در حال حاضر در حرفه‌اي فعاليت مي‌کنيد که زمينه کاري آن توليد و پشتيباني وب سايت است و درآمد اصلي خود را از اين طريق به دست مي‌آوريد، بايد به اين فکر باشيد که خطراتي براي آينده شغلي شما وجود دارد و بهتر است که قبل از هر چيز به فکر وفق دادن کارتان با استانداردها و شرايط جديدي که در اثر تغييرات به وجود آمده است، باشيد. اگر علاقه داريد که در مورد چشم انداز اينترنت در آينده مطالب بيشتري را بدانيد، موضوع ويژه هفته آينده را دنبال کنيد، ناگفته‌ها در اين زمينه بسيار است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:,
ارسال توسط amin
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 246
بازدید دیروز : 381
بازدید هفته : 636
بازدید ماه : 627
بازدید کل : 72421
تعداد مطالب : 751
تعداد نظرات : 74
تعداد آنلاین : 1



http://royalsell.com/theme/images/royalsell-amudi.gif

javahermarket